Så här skaffar du ett arbetstillstånd i Sverige

Att få ett jobb som man verkligen vill ha är alltid en glädjande händelse. Man ser fram emot att påbörja sitt arbete och ta sig an nya utmaningar. Men för de som kommer till Sverige från länder utanför EU krävs ett giltigt arbetstillstånd för att kunna arbeta här.

Det finns många skäl till varför människor söker sig till Sverige för att arbeta. Det kan vara att man har familj eller släktingar här, att man är förälskad i någon som bor här, eller så har man fått en unik och spännande arbetsmöjlighet hos ett företag som man verkligen vill arbeta för. Att ansöka om arbetstillstånd i Sverige behöver inte vara en omöjlig uppgift, särskilt om man redan har ett anställningsavtal på plats. Det är viktigt att notera att arbetet måste vara en fast anställning som möjliggör en försörjning på minst 13 000 kronor per månad och att arbetsgivaren följer alla svenska arbetsrättsliga regler. Dessutom måste man ha ett giltigt pass för att ansöka om arbetstillstånd.

Dokumentationen kan vara överväldigande

För de som aldrig tidigare har ansökt om arbetstillstånd kan processen verka mycket komplicerad och krånglig. Det kan vara svårt att veta vilka dokument som krävs och hur man ska gå tillväga. I sådana fall är det mycket fördelaktigt att få hjälp av någon med erfarenhet av ansökningsprocessen från exempelvis en advokat för arbetstillstånd. Det finns företag som specialiserat sig på att assistera arbetssökande med att sammanställa all nödvändig information och skicka in ansökan till Migrationsverket.

Dessa företag kan också utvärdera ens chanser att få ansökan beviljad redan i ett tidigt skede. Om man har lagt fram en komplett och korrekt ansökan om arbetstillstånd kan man också förvänta sig snabbare hanteringstider, eftersom Migrationsverket inte behöver begära ytterligare kompletterande dokument.