Varför ska man ha en landningssida?

Landningssidor är ett viktigt verktyg när det kommer till digital marknadsföring. De är designade på ett sätt så att de ska leda till en särskild handling, exempelvis beställa en offert. Idag är det precis lika viktigt att synas på internet som att synas med trycksaker på bilar och liknande. Om ni inte har en digital närvaro är risken stor att ni förlorar kunder.

De flesta företag har en hemsida men många har missat att ordna en landningssida. En landningssida kan absolut hjälpa ett företag att få mer träffar i en sökmotorssökning och på så sätt generera mer kunder.

När man anlitar ett SEO-byrå, alltså ett företag som exempelvis arbetar med att skapa landningssidor, så kommer de antagligen ge förslag på vissa sökord som de tror skulle passa för ert företag. Driver du exempelvis en cateringfirma i Göteborg så är “catering Göteborg” ett självklart val men kanske även sådant som “festmat Göteborg” eller “plockmat Göteborg”. Det finns verktyg som som hjälper SEO-byrån ta reda på exakt vad som fungerar bäst.

Hur ser en landningssida ut?

En landningssida skiljer sig utseendemässigt från en vanlig hemsida. Det är för att den ska driva den som besöker den till en särskild handling. Man utformar sidan med texter “call to action” och bilder som gör det enkelt för den som besöker sidan att förstå och köpa produkten.

Man kan säga att det finns två typer av landningssidor. Den ena typen kallas “top of the funnel” och den andra för “bottom of the funnel”

Landningssidor utformade efter top of the funnel-konceptet försöker inte sälja något utan handlar snarare om att få besökaren att skriva upp sig på en mailinglista eller på annat sätt lämna sina kontaktuppgifter. Bottom of the funnel- sidor går mer in för att sälja direkt eller för att du ska kontakta en säljare.

Huvudelementen på en landningssida

Låt oss gå igenom de olika delarna som en landningssida vanligtvis har.

Budskapet
Det är viktigt att budskapet är tydligt och att erbjudandet som ni kommer är lätt att förstå. Försök vara specifik. Att ha ett kreativt språk är bra med låt det inte överskugga budskapet. Vad är det som ska hända och hur? Var befinner ni er osv.

Design och layout
Det viktigaste är tydlighet men självklart ska sidan även vara fin att titta på med klara och anpassade bilder. Håll det enkelt och undvik plotter.

Text
Texten har stor betydelse eftersom det är den som sökmotorerna läser av. Var noggrann med rubriker och underrubriker så att passar in med budskapet och den kundkrets som ni vill rikta er till. Om man har ett sökord som kräver mycket text är det viktigt att texten bryts upp så att den inte känns för tjock. Använd listor och citat.

Kontakt och CTA (call to action)
Det ska vara enkelt att att ta kontakt och förstå exakt vad som händer när man fyller i formuläret. Exempelvis att det är kostnadsfritt att beställa en offert. Det är bra om det finns flera vägar till formuläret, exempelvis en flik med “Kontakt” plus knappar eller länkar högst upp och längst ner på varje sida.